قرارداد ايران خودرو و پژو در حالي با سفر روحاني به پاريس در آستانه امضا قرار گرفته که توليد محصول قديمي پژو ۲۰۷ و فرار دوباره پژو از داخلي سازي محصولاتش در ايران در محورهاي توافق شده دو شرکت قابل مشاهده است و البته جبراني هم براي خسارت ۸۰۰ ميليون يورويي از جانب پژو ديده نميشود.
به گزارش خبرنگار
سلام لردگان به نقل از
راه دانا؛ رفت و آمد مديران ايران خودرو و پژو طي روزهاي اخير آنقدر زياد شده که گاهي مدت اين سفرها به کمتر از 48 ساعت ميرسد و نمايندگان دو شرکت مرتب در حال ديد و بازديد يکديگر هستند.
با فرا رسيدن موعد سفر رئيس جمهور ايران به فرانسه، سرعت اين رفت و آمدها زيادتر شده و در جديدترين سفرها، شب گذشته دو نفر از مديران ارشد ايران خودرو براي فراهم کردن مقدمات امضاي قرارداد بازگشت پژو به ايران به فرانسه رفتهاند و قرار است امشب نيز هاشم يکه زارع، مديرعامل ايران خودرو به اين کشور غربي سفر کند.
طرف ايراني در حالي براي بازگرداندن شريک بد قول خود تلاش ميکند که بر خلاف وعده قبلي يکه زارع، تاکنون خبري از جبران خسارت ايجاد شده از سوي پژو براي ايران نشده و فرانسويها با خيال راحت و به دور از هر سختي، بازار پر سود خودرو ايران را در اختيار ميگيرند.
* زيرکي فرانسويها براي جبران خسارت 800 ميليون يورويي با يک سوم آن
در اين شرايط و با وجود خسارت 800 ميليون يورويي (3.2 تريليون توماني) وارد شده از سوي پژو به ايران، مديرعامل ايران خودرو از سرمايهگذاري 250 ميليون يورويي پژو در ايران خبر داده است. اين در حالي است که در متن پيش نويس قرارداد هيچ اشارهاي به اين رقم نشده و عددي به عنوان سرمايهگذاري مشترک دو شرکت اعلام نشده است.
حتي اگر اين عدد هم در مراحل نهايي در متن قرارداد گنجانده شود باز هم نشان از زيرکي فرانسويها دارد چرا که پژو با خروج يک شبه خود از ايران معادل 800 ميليون يورو خسارت به ايران وارد کرد و حالا قصد دارد اين خسارت را با يک سوم آن يعني 250 ميليون يورو جبران کند!
در عين حال، مشخص نيست اين رقم در چه بخشي سرمايهگذاري خواهد شد، در طراحي محصول، عرضه پلت فرم، صادرات، داخليسازي يا بخشهاي ديگر؟
برخي منابع عنوان ميکنند که اگر پژو حاضر به سرمايهگذاري شود، اين رقم در زمينه توسعه محصول روي پلتفرم پژو 307 هزينه خواهد شد که مربوط به 10 سال پيش است.
هرچند صنعت خودرو ايران نيازمند در اختيار داشتن يک پلتفرم و توسعه آن است اما در متن پيشنويس قرارداد ايران خودرو و پژو مشخص نشده که سرمايهگذاري پژو به چه اندازه و در چه بخشي خواهد بود.
تجربه نشان داده که پژو حاضر به امضاي قرارداد شفاف نيست و حتي اگر در قرارداد جديد با اين شرکت، بدون ذکر عدد، به لزوم سرمايهگذاري پژو در ايران اشاره شود هيچ ضمانتي براي عملي شدن آن نخواهد بود و فرانسويها زير بار نخواهند رفت.
* فرار دوباره پژو از داخلي سازي محصولاتش در ايران
يکي ديگر از مسائلي که پژو در طول 23 سال حضور خود در ايران همواره مقابل آن سنگاندازي ميکرد داخلي سازي قطعات محصولاتش در ايران بود.
از آنجا که طبق بخشنامه وزارت صنعت، در همکاري مشترک با خودروسازان خارجي بايد حداقل 40 درصد داخلي سازي در شروع توليد صورت گيرد، در پيشنويس قرارداد جديد با پژو تنها به همين نکته بسنده شده که هر محصول توليدي بايد به حداکثر ساخت داخل برسد!
اما در اين مورد عددي ذکر نشده و همين مسئله راه فراري را پيش روي فرانسويها قرار مي دهد تا باز هم به داخلي سازي محصولاتشان در ايران تن ندهند.
* شروع توليد مشترک با محصول قديمي پژو 207
قرارداد همکاري مشترک ايران خودرو و پژو در شرايطي در مراحل پاياني خود قرار گرفته که قرار است حضور فرانسويها در بازار پرسود ايران با محصول قديمي پژو 207 آغاز شود. پژو 207 آي در سال 88 يعني 6 سال پيش در ايران آغاز شد و حال قرار است دوباره اين خودرو در ايران توليد شود. جالب اينجاست که در زمان طراحي و توليد اين خودرو برخي کارشناسان نسبت به معرفي آن به عنوان يک محصول جديد معترض بودند و عنوان ميکردند که اين خودرو همان پژو 206 است که بدنه آن کمي تغيير کرده است.
پژو 207 قرار است در تير يا مرداد سال آينده يعني حدود 6 ماه بعد از امضاي قرارداد جديد به توليد برسد و قيمت نوع دستي آن 40 ميليون تومان و نوع اتوماتيک آن حدود 46 ميليون تومان پيشبيني مي شود.
* توليد سه محصول قديمي پژو در ايران از اواخر سال آينده
علاوه بر اين خودرو، قرار است پژو 2008، 208 و 301 نيز در همکاري جديد ايران خودرو با پژو به توليد برسند که اين خودروها نيز قديمي هستند و جزء محصولات جديد پژو محسوب نمي شوند.
پژو 2008 حدود 5 سال پيش به توليد رسيده که پيشبيني مي شود قيمت آن در ايران حدود 70 ميليون تومان باشد. پژو 208 نيز متعلق به حدود 8 سال پيش است که برآورد قيمتي ان بين 60 تا 65 ميليون تومان است.
در مورد پژو 301 هم بايد گفت که اين خودرو فقط مخصوص بازار چين توليد شده و هم اکنون فقط در اين کشور توليد مي شود. حدود 4 سال از توليد اين محصول ميگذرد و قيمت آن در ايران نزديک به 50 ميليون تومان برآورد شده است.
با توجه به اينکه براي توليد اين سه محصول بايد خط توليد جديد در ايران ايجاد شود، پيش بيني ميشود احداث خط توليد آنها حدود يک سال زمان ببرد و به همين دليل توليد آنها از اواخر سال آينده امکانپذير خواهد بود.
در مورد ميزان داخلي سازي اين خودروها نيز بايد گفت با توجه به اينکه پژو 207 داراي قطعات مشترک با پژو 206 است دستيابي به داخلي سازي بالاي 40 درصدي در اين خودرو به راحتي امکان پذير خواهد بود اما اين کار در مورد سه خودروي ديگر با فراز و فرود بيشتري همراه خواهد بود.
از سويي، صادرات محصولات توليدي مشترک يکي از دغدغههاي صاحب نظران در صنعت خودرو بوده است که در طول 23 سال حضور پژو در ايران عملي نشد و تنها 30 هزار دستگاه پژو 206 صندوقدار در طي سالهاي 86، 87 و 88 از ايران صادر شد.
در حال حاضر نيز فرانسويها مقابل اين مسئله مقاومت ميکنند و بايد ديد آيا در قرارداد جديد عدد و رقمي در مورد صادرات محصولات پژو توليد شده در ايران ذکر خواهد شد يا خير؟
در هر حال پرونده سياه پژو در ايران جايي براي ارفاق دوباره به اين شرکت فرانسوي باقي نمي گذارد و مسئولان و به ويژه رئيس جمهور در انعقاد قرارداد جديد با اين شرکت نبايد بدقولي، سنگ اندازي و عهد شکني پژو را از ياد ببرند تا مبادا قرارداد ترکمنچاي ديگري به امضا برسد. آنها نماينده مردم و بيت المال هستند و از اين بابت وظيفه سنگيني را بر دوش دارند ...
انتهاي پيام/